Przekładnia zębata to zdecydowanie najpopularniejszy mechanizm napędowy stosowany w maszynach czy urządzeniach elektrycznych. Nie jest natomiast jedynym. W przemyśle wykorzystuje się także inne rodzaje przekładni, które różnią się między sobą konstrukcją i tym samym metodą działania. Wymieniamy typy przekładni i wskazujemy ich najpopularniejsze zastosowania.
W ostatnim artykule opisaliśmy zastosowanie przekładni zębatej i wyjaśniliśmy zasadę jej działania. Przypomnijmy więc tylko, że ten typ przekładni stosuje się w maszynach budowlanych, samochodach, rowerach, klasycznych zegarach, tokarkach czy frezarkach.
Korzysta z niej każdy kierowca, ponieważ przekładnia ślimakowa standardowo napędza wycieraczki samochodowe. Jest także stosowana w układach kierowniczych pojazdów osobowych i maszyn budowlanych oraz rolniczych.
Najpopularniejszym rodzajem przekładni ciernej jest oczywiście sprzęgło samochodowe, które umieszcza się w obudowie skrzyni biegów. Poza tym przekładnię cierną można znaleźć w konstrukcjach maszyn napędzających taśmy produkcyjne w fabrykach, magazynach czy sortowniach.
Przekładnię pasową stosuje się przede wszystkim w roli elementu pośredniczącego w przekazywaniu napędu, co ma miejsce w takich urządzeniach, jak piły czy młockarnie. Przekładnia może korzystać z własnego silnika trójfazowego, z którym jest połączona pasami. Przekładnie pasowe stosuje się przede wszystkim w rolnictwie.
Stosuje się ją w silnikach do napędzania tłoku wykonującego ruch góra-dół, a także do napędzania pompy tłokowej. Ten typ przekładni najczęściej spotyka się w takich urządzeniach, jak tokarka czy frezarka.
Najbardziej oczywistym zastosowaniem przekładni łańcuchowej jest napędzanie roweru oraz motoru. Napęd (moc generują ludzkie mięśnie lub silnik) jest przekazywany za pośrednictwem łańcucha na koła pojazdu, co wprawia je w ruch.
Nie ma zatem wątpliwości, że bez przekładni nie mogliśmy korzystać z większości urządzeń i maszyn, które są nam niezbędne do codziennego życia. Przekładnie różnią się między sobą, ale cel ich stosowania jest zawsze taki sam: chodzi o przekazywanie napędu i tym samym wprawienie urządzenia w ruch.